Gabonamentes kenyér magokból

A kenyérkérdés...

A gabonamentes kenyerek kérdése régóta foglalkoztat. Egy korábbi kenyérrecept mintájára próbáltam ezúttal olyan kenyeret sütni, amiben semmilyen gabona nincs. Az eredmény önmagáért beszél: mind az állaga (remekül szeletelhető), mind pedig az íze fantasztikus; mindezek mellett pedig jól variálható. Két összetevő nagyon fontos bele a tapasztalatok szerint: őrölt lenmag és psyllium – e kettő adja ugyanis azt a konzisztenciát, ami összetartja a többi beletett magot és diófélét.

Gyermekkorom egyik nagy élménye a magos kenyér. Akkoriban – a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején – ilyesmit nem lehetett nálunk kapni Magyarországon, sőt nem is jutott senkinek eszébe kenyeret sütni otthon, nálunk a családban legalábbis… Apukám ebben az időszakban sokat járt Németországba, ahonnan mindig magokkal sütött kenyérrel készített szendvicsekkel engedték útnak. Drága édesapa viszont – mivel tudta, hogy gyermekei rajonganak a magos kenyérért – meghagyta nekünk a szendvicseket. Vártuk haza, mivel hetekre eltűnt ilyenkor, de legalább ennyire vártuk a magos kenyérből készült szendvicseket is. Azóta rajongok a magos kenyérért. Ezért is voltam annyira kíváncsi a tisztán magokból készült kenyérre – vajon ez kenyér e még egyáltalán.

Tartottam egy kis közvélemény kutatást, hogy vajon a magokból készült kenyér kenyérnek tekinthető-e valójában. A legtöbb embernek nagyon tetszik és ízlik, de néhányan bonyolult eszmefuttatásokba kezdtek a kenyérkérdés kapcsán, mondván: a kenyérnek más a funkciója. Hát döntsétek el! Szerintetek ez kenyér?

 

Gabonamentes kenyér magokból
Hozzávalók 1 db 75 dkg-os kenyérhez

  • 30 dkg őrölt lenmag (Pl. kávédarálóban hatékonyan meg lehet őrölni. Vagy megvehetjük őrölve is bioboltokban. A frissen őrölt persze mindig jobb.)
  • 10-10 dkg szezámmag, tökmag, napraforgómag, mandula (Helyettesíthető még dióval vagy törökmogyoróval ill. tetszés szerint variálható; a lényeg, hogy kb. 40 dkg dió és magféle kerüljön a keverékünkbe. Lehet homogénebbre is hagyni vagy éppen variálni, attól függően, hogy mihez van kedvünk és mit találunk otthon.)
  • 1 ek sztívia vagy más édesítőszer
  • 5 ek psyllium (indiai útifűmag)
  • 4,5 dl víz
  • 3 ek olaj
  • 1 tk finomítatlan tengeri só
  1. Melegítsük elő a sütőt 250 fokra.
  2. Egy tálban keverjük össze a hozzávalókat jó alaposan.
  3. Béleljünk ki sütőpapírral egy hosszúkás (30x12 cm-es) sütőformát.
  4. Öntsük bele a kibélelt formába a keveréket, és egy kanál hátával egyengessük el a tetejét szép simára.
  5. Tegyük meleg sütőbe, és süssük 30 percig. Vegyük ki a formából a kenyeret: a sütőpapír segítségével emeljük ki.
  6. Fejjel lefelé tegyük egy sütőlemezre és süssük még 40 percig.
  7. Akkor sült meg, ha megütögetjük és kongó hangot ad.